JAUNIEŠI MĀCĀS KĀ MĀCĪTIES

Biedrība “Kokneses jauniešu biedrība” īsteno projektu “ES savai NĀKOTNEI”, nr. VP2021/1-100, kuru finansē Jaunatnes politikas valsts programmas projektu konkursa “Atbalsts jauniešiem Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai” ietvaros. Projektā paredzētas 3 lielākas aktivitātes “Atpakaļ PAGĀTNĒ”, “Atpakaļ TAGADNĒ” un “Atpakaļ NĀKOTNĒ”.
Pirmajā saules pielietajā oktobra nedēļas nogalē, vietā, kur rudens krāsotās lapotnes atmirdzēja rāmajā Pērses ūdeni, īstenojām pirmo projekta “ES savai NĀKOTNEI” aktivitāti “Atpakaļ PAGĀTNĒ”. Aktivitātes nosaukums saistās ar nodarbību saturu – mācīšanās stili, formas, jaunā izglītības sistēma Skola 2030 un kā jauniešiem pašiem jēgpilni mācīties, atgriežoties pagātnē un izanalizējot jauno kompetenču pieeju izglītībā, attālinātās mācības un savu motivāciju mācīties.

Pirmajā nodarbību dienā, 2.oktobrī, jaunieši sāka ar uzticēšanās būvēšanu komandā, lai radītu drošu vidi un spētu izteikt savu viedokli. Tika iepazīts gan projekta plāns, gan tuvāko divu dienu darba plāns, pārrunāti grupas noteikumi. Katram jaunietim bija sava darba mape, kurā varēja veikt piezīmes, pildīt darba lapas par mācīšanas zonām, mācīšanās stiliem. Sarežģītākās tēmas jaunieši apguva grupās, vēlāk prezentējot tās pārējiem. Piemēram, par mācīšanās veidiem: formālo, neformālo un ikdienas mācīšanos, jaunieši veidoja improvizācijas etīdes, bet par motivāciju, populārākajām mācīšanās teorijām apkopoja informāciju un prezentēja, izmantojot vizuālo noformējumu. Pirmās dienas vakarā baudījām vakara pastaigu un vakariņas “Rīta putnos”.

Otrajā dienā, 3.oktobrī, jaunieši uzzināja, kas ir multiplā inteliģence un emocionālā inteliģence un tās saistību ar sociāli – emocionālo mācīšanos, kas ir skolēncentrēta izglītība, un kas ir Skola 2030 pamatā, kādas vērtības, tikumus tā ietver un kādas kompetences attīsta. Noslēgumā jaunieši grupās testēja digitālās aplikācijas, kuras var izmantot smadzeņu darbības uzlabošanai – loģiku, ātrumu, reakciju, uzmanību, pildīja multiplās inteliģences testus, testēja aplikācijas, kas attīsta emocionālo inteliģenci. Tā kā viena no tēmām bija par aktīvo mācīšanos, kur viena no aktīvās mācīšanās metodēm ir zināšanu izmantošana praksē, tad šo divu dienu garumā jauniešiem tika sadalītas lomas un norīkoti ēdienreižu pavāri. Ko domā paši jaunieši par pirmo aktivitāti, var izlasīt turpinājumā:
“Kokneses jauniešu biedrība piedāvāja jauniešiem no 15 līdz 19 gadiem piedalīties 3 aktivitāšu ciklā, katrs no cikliem paredz sava veida aktivitātes-emocionālo intelektu, motivāciju, mērķu izvirzīšanu, projektu īstenošanu no idejas līdz realizācijai, medijpratības nozīmi un prasmēm, aktivitātēm par nākotnes prasmēm, nodarbinātību, digitālo rīku izmantošanu. Pirmais pasākums norisinājās divu dienu garumā, 2.un 3.oktobrī, viesu mājā “Rančo Randevu”.
Visvairāk atmiņā jauniešiem iekrita ne tikai jauniegūtais, bet arī šī skaistā vieta un tiešām jaukie un idejām bagātie jaunieši. Jaunieši ne tikai uzzināja daudz ko jaunu par mācīšanās veidiem un emocionālo intelektu, bet arī sadraudzējās un labi pavadīja laiku.
Arī ēst gatavošana ietilpa apmācību ciklā, jo jaunieši mācījās nepiededzināt desiņas uz grila un saprast, kad kukurūza ir gatava. Gatavoja paši jaunieši, vienojoties par kopīgu ēdienu. Pēc pirmās dienas vakara pastaigas līdz vietai, kur Kokneses pilsdrupas var redzēt visā krāšņumā no otra krasta, mēs devāmies uz jau sagatavotajām vakariņām Rīta putnos. Vakariņas bija tiešām garšīgas- kartupeļi ar grillētu paipalu un paštaisītu majonēzi! Bija arī iespēja nogaršot marinētas paipalu olas un bezē cepumus. Jauniešu reakcijas uz marinētām olām bija dažādas – daži teica, ka garšo ļoti labi, bet citi tikai samiedza seju un atteicās no papildporcijas. Vieta bija ļoti skaista, jo īpaši vakarā, visur bija izliktas gaismiņas un laternas! Bet nevar jau arī aizmirst par labāko dekorāciju – diviem lieliem, ļoti draudzīgiem suņiem!
Lai gan mēs ejam skolā 5 dienas no septiņām, daudziem jauniešiem nebija izpratnes par skolas sistēmu, kā tā strādā, un kādas ir tās vērtības. Uzzinājām dažādus mācīšanās veidus – formālā, neformālā un ikdienas. Visas šīs sarežģītās tēmas bija viegli izprast, jo strādājām grupās un prezentējām savus pētījumu rezultātus. Iestudējām arī dzīves situācijas par formālo, neformālo un ikdienas mācīšanās veidu. Lielākoties smējāmies, bet arī tas bija ideāls veids kā izprast šo grūto tēmu.
Nevar arī aizmirst par fiziskajām aktivitātēm, kuras ļāva mums izkustēties un atgūt enerģiju pēc lielā darba. Tajās mēs tiešām trenējām uzticību un spēju orientēties, kad ir aizsietas acis. Komandās dalībnieki mainījās ar katru jauno uzdevumu, tādējādi tika iespēja dota iepazīties ar visiem jauniešiem! Vadītāja Ieva Ūtēna tiešām bija kolosāla, un, kā jaunieši daudzkārt atkārtoja – “nereāla”, jo spēja paskaidrot visu jauniešiem saprotamā un ieinteresējošā valodā. Viss bija saplānots perfekti un arī bija brīvais laiks, kad katrs varēja atvilkt elpu. Jaunieši uzticas Ievai, jo viņa tik tiešām ir lieliska projektu vadītāja un saprot jauniešus un viņu vēlmes!”

Paula Užule
Projekta komunikācijas speciāliste
Biedrība “Kokneses jauniešu biedrība”
Projekts īstenots Izglītības un zinātnes ministrijas Jaunatnes politikas valsts programmas 2021.-2023. gadam ietvaros.

Leave a Comment

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *